Mikor jogszerű a gazdasági reklám?
2012. December 27. 10:27
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság vizsgálata szerint a gazdasági reklámok még mindig tartalmaznak jogsértést.
A hatóság a gazdasági reklámtevékenységet ellenőrizte március és október között az ország egész területén, kiemelten vizsgálták a dohányreklámokat, valamint a 18. életévüket be nem töltött személyek védelmét szolgáló jogszabályok betartását.
A vizsgálatról készült összefoglaló jelentés szerint a felügyelőségek összesen 1997 ellenőrzést folytattak le, a vizsgálatok során 488 reklámban találtak jogsértést, ezek közül 16 több szempontból sem felelt meg az előírásoknak.
A fogyasztóvédők megállapították, hogy a kifogásolási arány az egy évvel korábbihoz képest érdemben nem változott, még mindig minden negyedik vizsgálat alá vont reklám jogsértő.
A kifogásolt reklámok több mint egyötöde a fogyasztókat megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősült.
A közterületeken 415 hirdetést vizsgáltak, 125 esetben eljárást indítottak tartalom miatt. Újságban közzétett reklámot 259 alkalommal vizsgáltak, 91 esetben tártak fel jogsértést. A kifogásolt reklámok kétharmadában az árfeltüntetésre vonatkozó kötelezettségüknek nem tettek eleget a vállalkozások. A 364 ellenőrzött reklámújságból 86 esetben találtak szabálytalanságot, 257 szórólap közül pedig 31 ütközött valamely módon jogszabályba.
A 373 interneten közzétett reklám ellenőrzése során 96 alkalommal indítottak eljárást szabálytanság miatt.
A rádióban és a televízióban közzétett 234 hirdetés vizsgálata során mindössze 7 reklámot kifogásoltak, többnyire az árfeltüntetési szabályok megsértése miatt.
Az egyéb reklámhordozók esetében - ebbe a kategóriába főként a dohánytermékek hirdetései tartoztak - 53 reklámot kifogásoltak a vizsgált 95-ből, ami kiugróan magas arány volt.
A kedvezményekkel kapcsolatban többször valótlan, illetve elhallgatott információt találtak a fogyasztóvédők. Előfordult az is, hogy a meghirdetett kedvezményes vásárlási lehetőséggel már az akció első napján sem tudtak élni a fogyasztók, mert a meghirdetett termékből nem volt megfelelő árukészlet az üzletben.
Megtévesztő magatartást megvalósító gyakorlatot 31 esetben kifogásoltak a felügyelőségek, például előfordult, hogy a kiváló magyar élelmiszer védjegy feltüntetés jogszerűségét nem tudta igazolni a reklámozó.
A fogyasztóvédelmi hatóság 15 ügyben vizsgálta a nem engedélyezett szerencsejáték szervezés reklámozását, amelyből 3 végződött jogsértés megállapításával.
Az összefoglaló jelentés szerint a felügyelőségek különös figyelmet fordítottak arra, hogy a reklám ne okozhasson a gyermekek fizikai, erkölcsi és értelmi fejlődésében károsodást. További fontos vizsgálati szempont volt, hogy a gyermekek természetes hiszékenységét és ragaszkodását a reklám ne használja ki. Az ellenőrzött 74 reklámból 8 nem felelt meg a gyermek- és fiatalkorúak védelmét célzó reklámjogi előírásoknak.
A dohányáruk reklámját 53 alkalommal ellenőrizték, és 43 esetben tártak fel jogsértést a felügyelőségek, ez javulás volt a 2011-es 96 százalékos kifogásolási arányhoz képest, azonban még így is magas a 81 százalékos mérték.
Az árfeltüntetés megfelelőségének vizsgálatakor a legmagasabb kifogásolási arány az újságok, magazinok esetében volt. Javuló tendenciát tükröz a reklámújságokban elhelyezett árfeltüntetés kifogásolási aránya.
Az ellenőrzés során kifogásolt reklámok miatt indult eljárások eredményeképpen a felügyelőségek összesen 425 határozatot hoztak, amelyek közül 293 döntés emelkedett jogerőre a jelentés összeállításának időpontjáig. Míg 278 határozat a feltárt jogsértés megszüntetésére kötelezte a vállalkozásokat, fogyasztóvédelmi bírságot a felügyelőségek összesen 147 esetben szabtak ki, összege országosan meghaladta a 47 millió forintot.
Szakértői jelentések a cégtulajdonosnak
- A várakozásoknak megfelelően alakultak a munkaerő-piaci adatok a szakértők szerint
- Az új Földtörvény hatásai az agráriumban
- KSH: májusban tovább csökkentek az ipari termelői árak
- Növekvő pályán tartja magát az építőipar
- Magyarország is építi innovációs ökoszisztémáját
- A The Riverside Company szerint érdemes befektetni a régióban
- Manpower: a magyar cégek harmada nehezen talál megfelelő munkaerőt, főként szakmunkások, mérnökök hiányoznak
- Bisnode: nővelték bevételüket az internetes kereskedők
- Bisnode: évek óta veszteséges a vendéglátóipar
- Ezer milliárdos beruházási igény az állattenyésztésben
V Pont bemutató:
LIBRA Account-Team Kft
Makó
2001. óta állunk rendelkezésére a Csongrád megyei kisvállalkozásoknak, egyéni és társas vállalkozásoknak valamint őstermelőknek és családi gazdálkodóknak. A 2011.évtől non-profit szervezetek, egyesületek könyvvitelét is vállalja könyvelőirodánk.
Átfogó adó-, TB-, jogi és számviteli ismeretekkel rendelkező szakemberekből álló csapatunk várja a vállalkozókat.
NBM Könyvelő Iroda - Zsombok Katalin e.v.
Szabadbattyán
Majd 20 éves tapasztalattal vállaljuk egyéni és társas vállalkozások bérszámfejtését-könyvelését, online kapcsolattartással - vagy személyes találkozókkal - igény szerint.
Mikroflex Könyvelő és Adótanácsadó Kft
Budapest XVII. kerület
Mások vagyunk.
Miért ?
Mert tudjuk, hogy Önt nem biztos, hogy különösebben érdekli
- a több mint 22 éves tapasztalatunk,
- a miénk az egyik legrégebbi könyvelő cég,
- a profi szakmai háttér,
- a nagy fokú szakmai elhivatottság,
- a munkánkért való felelősségvállalás, fellősségbiztosításunk,
- a vigyázunk pénzére és tiszteljük az Ön idejét,
...... stb.,...stb....
hangoztatása, hiszen ez természetes.
A lényeg: legális adó- és költségcsökkentés Önnek !